Baroko 2025: Hudba z archivů znovu ožívá

01. 06. 2025 – 12. 06. 2025

Vlastivědné muzeum v Olomouci


28. ročník festivalu starší hudby Baroko 2025 se koná 1. – 12. června 2025  ve Vlastivědné muzeum v Olomouci. Jedná se o výjimečný projekt v českém kulturním prostoru – jako jediný u nás se systematicky věnuje objevování a uvádění dosud neznámých děl starší hudby ze 17.–19. století. Díky pečlivému badatelskému zázemí a historicky poučené interpretaci vrací do života hudbu, která dlouhá desetiletí mlčela v archivních notových zápisech.

Těšit se můžete na celkem 5 koncertů1 operní představení5 odborných přednášek a řadu novodobých světových premiér skladeb českých autorů působících doma i v zahraničí. Zazní díla autorů jako T. N. Koutník, D. A. F. Milčinský, M. L. Broulík, A. Laube, V. T. Matějka, V. Kalous, M. Vogt či J. Kohout. Hudba zazní na dobové nástroje a s využitím původních interpretačních technik, jak v sakrálním, tak světském kontextu.


Festival je výsledkem dlouholeté činnosti muzikologa a skladatele Tomáše Hanzlíka, který festival založil v roce 1998. Od té doby se stal Baroko prostorem, kde se snoubí vědecká práce s živým uměním. Ať už jde o koncertní produkce, scénická uvedení barokních oper či rekonstrukce ztracených děl. Na akci vystupují špičkoví interpreti staré hudby, sólisté a soubory z Česka i zahraničí. Neodmyslitelnou součástí jsou i inscenace využívající barokní scénografii, jako je unikátní mobilní scéna Theatrum Schrattenbach.

"Všechny skladby uvedené na festivalu jsou premiéry nastudované výhradně pro tuto příležitost. Pokud bych měl vybrat jednu zásadní položku, je to souborné provedení cyklu 31 árií Mauritia Vogta - Vertumnus vanitatis. Tato sbírka není úplně neznámá, ale nikdy nebyla provedena jako cyklus. Domnívám se, že teprve v tomto provedení vyzní její myšlenková hloubka vpravdě barokní monumentalita," pozval na festival Tomáš Hanzlík. Ten také pro festival připravil novou zbarokizovanou verzi své opery Římská Lukrécie na libreto z roku 1730, které je považované za první operní parodii vážné opery ve střední Evropě. Původní hudba se nedochovala. Německé libreto přeložila do češtiny Kateřina Bohadlová.

"Ráda bych pozvala na všechna hudební představení, ale také na doprovodný program, který je složen z přednášek o životních osudech některých skladatelů, které na festivalu uvádíme, či tématech, které se v uměleckých dílech, včetně těch hudebních, v období baroka objevují či je doprovázejí.  Do tohoto programu jsme také zařadili komentovanou prohlídku při které se návštěvníci seznámí nejen se zázemím festivalu, ale také budou mít možnost setkat se s jeho dramaturgem," doplnila Pavlína Kalábková, předsedkyně Vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci. 


Pořadatelem festivalu je od roku 2023 Vlastivědná společnost muzejní v Olomouci, z. s., ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, Ensemble Damian a Katedrou hudební výchovy PdF Univerzity Palackého.

Festival každoročně přitahuje pozornost odborné i kulturní veřejnosti. Přečtěte si odborné recenze na festivalové projekty z předchozích let na webu OperaPlus.

Podrobný program, nahrávky a videozáznamy předchozích ročníků najdete na oficiálním webu: www.festivalbaroko.cz


Baroko 2025: Hudba z archivů znovu ožívá
Modul: Akce